جو دوسر پرک

جو دو سرپرک

جو دو سرپرک

جو دو سرپرک جو  غله‌ای کامل است. این ماده غذایی بلغور جو که سالم‌ترین و کامل‌ترین شکل جو است، به زمان زیادی برای طبخ نیاز دارد. به همین دلیل بیشتر افراد، جو دوسر نیمه‌ کوبیده (پَرک)، آردشده یا خُردشده را ترجیح می‌دهند. جوی فوری یا همان پرک، نوعی است که بیشترین فرآوری روی آن انجام شده که به کوتاه‌ترین زمان برای پخته شدن نیاز دارد اما بافت آن حریره‌ مانند می‌شود.

 

جو دوسر پرک

تفاوت جو دو سرپرک و جودوسر

تفاوت جو دو سرپرک و جودوسردر این است که جو پرک یکی از انواع فرآورده های انواع جو است که

با پرک شدن تحت فشار بخار در یک خط تولید پیشرفته ارزش غذایی آن بیشتر شدهو مصرف آن در رژیم غذایی را آسان می کند.

 

فواید دارویی و درمانی جو دو سرپرک برای بدن

 

جو دو سربرای لاغری

جو دو سربرای لاغری بسیار مفید است جو دو سرپرک سرشار از فیبر است که باعث کاهش اشتها شده و با جلوگیری از پرخوری، شاخص توده بدنی را کاهش داده و به لاغری و کاهش وزن کمک می کند. پیشنهاد می شود که افراد چاق، جو دوسر پرک را هر روز به عنوان صبحانه به رژیم غذایی خود اضافه کنند تا زودتر نتیجه بگیرند؛ شما می توانید جو دوسر پرک را برای تهیه پنکیک صبحانه، غلات صبحانه با انواع میوه های تازه مانند بلوبری، انبه، آناناس، انگور، موز، میوه های خشک شده و مغزیجات استفاده کنید.

 

 

درمان علائم یائسگی

جو دو سرپرک حاوی مقادیر بالای ترکیبی پلی فنلی به نام لیگنان است که در واقع نوعی فیتو استروژن بوده و با بهبود هورمون ها در دوران یائسگی به درمان علائم آن از جمله گر گرفتگی کمک می کند.

 

درمان یبوست

مقادیر بالای فیبر موجود در جو دوسر و همچنین بلغور جو دوسر به بهبود حرکات روده کمک کرده و به درمان یبوست کمک  می کند.

 

 

درمان قند خون و دیابت

جو دو سرپرک شاخص گلیسمی پایینی دارد، همچنین مقادیر بالای فیبر موجود در آن به تنظیم سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می کند.

 

استفاده در بدنسازی

جو دو سرپرک مقادیر بالای پروتئین و کربوهیدرات دارد؛ کربوهیدرات های موجود در جو دوسر به افزایش انرژی مورد نیاز ورزشکاران برای تمرینات ورزشی و بدنسازی کمک می کند.

متخصصان توصیه می کنند  که ورزشکاران 30 تا 60 دقیقه قبل از شروع تمرینات ورزشی یک وعده حاوی جو دو سرپرک مصرف کنند؛ شما می توانید پنکیک صبحانه، غلات صبحانه و یک کاسه سوپ کدو با جو دوسر پرک استفاده کنید.

 

 

جو دوسر پرک

 

جو دو سرپرک وکلسترول خون

تحقیقات نشان می دهد که مقادیر بالای بتاگلوکان که در واقع همان فیبر موجود در جودوسر است و همچنین آنتی اکسیدان های موجود در آن به کاهش کلسترول خون بالا کمک می کنند.

درمان فشار خون

مطالعات نشان می دهد که جو دوسر به دلیل مقادیر بالای فیبر که دارد به درمان فشار خون بالا کمک می کند.

جو دوسر سطح هورمون استرس را کاهش داده و سروتونین را افزایش می دهد، همین باعث احساس آرامش و کاهش فشار خون بالا می شود.

بیماری های قلبی و جو دو سر

ویتامین E موجود در سبوس جو دوسر به کاهش جذب کلسترول از روده کمک می کند  و باعث حفظ سلامت قلب می شود.

فیبر موجود در جو دوسر به کاهش کلسترول خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عرقی را کاهش می دهد.

 

جو دو سرپرک

 

تقویت سیستم ایمنی بدن

بتاگلوکان یا فیبر موجود در بلغور جو دوسر می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند؛ اکثر سلول های ایمنی بدن دارای گیرنده های خاصی هستند که برای جذب بتا گلوکان طراحی شده اند. این موجب فعالیت گلبول های سفید خون شده و خطر ابتلا به بیماری های عفونی را کاهش می دهد.

 

پوکی استخوان

جو دو سر مقادیر بالای سیلیکون دارد که به تشکیل و تقویت استخوان ها کمک کرده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.

افراد مبتلابه سلیاک

جو دوسر گلوتن ندارد به همین دلیل یکی از بهترین منابع غذایی برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک و افرادی است که به گلوتن حساسیت دارند.

 

جو دو سرپرک

 

فواید رژیم لاغری جو دوسر

گنجاندن جو در غذای اصلی فواید بسیاری برای کاهش وزن و سلامتی شماخواهد داشت .علاوه بر این برنامه موثری برای دفع مسمومیت و افزایش متابولیسم بدن است رژیم غذایی جو فواید مهمی دارد که ارزش ذکر آن ها را دارد.

 

جوکالری خیلی کم دارد و تاثیر سیرکنندگی دارد که به جلوگیری از اعصبانیت کمک می کند.

جو منبع مهمی از انرژی هستند که به حفظ عملکرد خوب فیزیکی و ذهنی کمک می کنند.

کربوهیدرات در این غذا به کندی جذب می شود و از بالا رفتن قند خون جلوگیری می کند.

جو چربی های اشباع نشده ای دارند که به سلامت قلب و عروق کمک می کند.

برای رفع مایعات حفظ شده ایده ال است ، چون ادرار آور است.

 

 

 

 

به خاطر مقدار قابل توجه فیبر رژیمی، عملکرد هضم را افزایش می دهد و از یبوست جلوگیری می کند با این وجود، مهم است به یاد داشته باشید این رژیم ، ویژگی های رژیم متعادل را ندارد و بنابراین نباید برای مدتی طولانی استفاده شود.

 

جو دوسر برای  لاغری

جو دوسر برای لاغری از جانب طبیبان سنتی بسیارپیشنهاد می شود. این غله سرشار از مواد معدنی مختلف به ویژه فیبر می باشد. اگرشما به طور  روزانه از آن به صورت مرتب استفاده کنید، می توانید ساعت ها بدون این که افت انرژی پیدا نمایید، سیر بمانید و از خوردن خوراکی های دیگر پرهیز کنید. وبدین وسیله  پس از یک مدت کاهش وزن پیدا خواهید کرد.

 

خوردن جو دوسر به عنوان یک رژیم سالم، برای افرادی که وزن زیادی دارند، به شدت توصیه می گردد. اما جو دوسر از کجا بخرم؟ این سوالی است که بسیاری آن را می پرسند. برای این که نیاز است که به فروشگاه های گوناگون سطح شهر و یا فروشگاه های آنلاین مراجعه کنید. از این فروشگاه های خواهید توانست با کیفیت ترین محصول را بخرید.

جو دوسر را بیشتر توصیه می نمایند که به صورت ناشتا یا صبحانه میل کنید. این گونه انرژی کامل را در طول روز به دست خواهید آورد.

 

 

راهنمای استفاده از جو دوسر

بیشتر توصیه می شود جودو سررا به صورت ناشتا یا صبحانه میل کنید. این گونه انرژی کامل را در طول روز به دست خواهید آورد.

این نوع از غله را می شود به گونه آرد شده، بلغور و دمنوش هم از بازار پیدا کرد که از دیگر موارد استفاده آن است.

 

جو دوسر را به هر طریقی می توانید میل کنید. استفاده از این غله محدودیت سنی ندارد و تنها باید هنگام مصرف، به این نکته توجه داشت که به میزان معینی مورد استفاده قرار بگیرد.

 

ویتامین ها و مواد معدنی در جو دوسر

تحقیقات نشان می دهد که جو دوسر پرک یا آرد شده از لحاظ ویتامین و املاح معدنی نیز بسیار غنی است. از جمله املاح معدنی موجود در این دانه می توان به منگنز، فسفر و مس اشاره نمود.

هر یک از این مواد به نوعی برای بدن ضروری هستند.

به عنوان مثال منگنز برای رشد و متابولیسم طبیعی بدن لازم است. فسفر به رشد استخوان ها و سلامت بافت های بدن کمک می کند و مس برای سلامت قلب مهم تلقی می شود.

البته ماجرا به همین جا ختم نمی شود و جو دوسر منبع خوبی برای روی، آهن و منیزیم هم هست. وجود روی برای واکنش های شیمیایی در بدن ضروری است. منیزیم نیز نقش عمده ای در فرآیندهای مختلف بدن دارد.

وجود آهن در برنامه غذایی نیز بر همگام واضح و آشکار است. همچنین در این دانه غلات ویتامین مفید و تاثیر گذار B1 و ماده سلنیوم نیز به وفور یافت می شود.

 

جو ذو سرپرک

 

 

عوارض و مضرات جو دوسر

زیاده روی در مصرف جو دوسر، جو پرک و بلغور جو دوسر به دلیل مقادیر بالای فیبر که دارد، باعث نفخ شکم و احتباس گاز در روده ها خواهد شد.

متخصصان توصیه می کنند، افرادی که در بلع مشکل دارند از مصرف جو دوسر اجتناب کنند؛ جو دوسر و محصولات آن اگر به خوبی جویده نشوند، ممکن است باعث انسداد روده شوند.

در آخر باید گفت که اگر جو دوسر پرک را به هر نحوه ای میل کنید یا اینکه آن را در سوپ، نان یا شیرینی بریزید فرقی ندارد. مهم آن است که با این کار منافع بسیاری برای سلامتی خود بدست خواهید آورد.  تحقیقات نشان می دهد که جو دوسر باعث کاهش کلسترول خون و چربی مضر LDL می شود

بیشترین مرگ و میر در جهان ناشی از بیماری های قلبی است و یکی از عوامل بروز این مشکل کلسترول بالاست. به دلیل وجود بتاگلوکان در جو دوسر پرک چسبندگی غذایی که خورده اید افزایش یافته و به دنبال آن جذب چربی ها و کلسترول در خون کاهش می یابد. بنابراین مصرف جو دوسر سلامت قلب را به شما هدیه می دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *