دانه چیا برای لاغری

دانه چیا برای لاغری

دانه چیا برای لاغری

دانه چیا برای لاغری : دانه چیا یا تخم چیا در واقع بذر نوعی گیاه شبیه به مریم گلی است که به دلیل خواص زیادی که برای لاغری ، درمان یبوست ، کاهش فشار و قند خون، کاهش کلسترول و تری گلیسیرید مضر ، سم زدایی بدن ، بهبود مشکلات پوست و دارا بودن مقدار فراوانی امگا 3 و تامین ویتامین های بدن دارد، معروف شده است.

مضرات چیا بسیار اندک و  بسیار نادر هستند از این رو آن را می توان با آرامش خاطر به طریقه های مختلف مصرف کرد.

دانه های چیا منبعی غنی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. یکی از ساده ترین راه ها برای دریافت این اسیدهای چرب سالم ، مصرف این دانه هاست. این دانه ها نسبت به سالمون که با هم خواص مشترک ( امگا 3) دارند ،  آسان‌تر تهیه می‌شود و ارزان قیمت تر است . برای مصرف دانه‌های چیا، هیچ نیازی به پختن یا آسیاب کردن نمی باشد. یک مقدار از این دانه، حاوی 5 گرم اسید امگا 3 است.

 

 

دانه چیا برای لاغری

 

راه‌هایی برای استفاده از دانه چیا برای لاغری

این دانه ‌ها تقریبا هیچ مزه ای ندارند بنابراین آن‌ها با دستور العمل‌ های زیادی می تواند ترکیب ‌شوند. آن ‌ها ممکن است با هر مایع، مانند آب و یا آبمیوه ترکیب شوند. البته  دانه‌های چیا باید  قبل از مصرف کاملا خیس شده و گسترش‌ یافته اند. دانه‌های چیا را خشک نخورید، به خصوص اگر به سختی قورت داده باشید. طبق گفته پزشکان، چون دانه‌های چیا چند برابر وزن خود را آب جذب می ‌کنند، دانه‌ های خشک ممکن است در مری گسترش یابند و باعث انسداد شوند.

 

.

خواص دانه چیا

به طور خلاصه خواص تخم چیا را می توان به این صورت عنوان کرد:

دانه چیا برای لاغری

تخم چیا به دلیل دارا بودن انواع ویتامین ها و مواد لازم برای بدن، می تواند یک مکمل خوب برای دوران رژیم و لاغری باشد. همچنین به دلیل حجیم شدن و ایجاد احساس سیری، به صورت دومنظوره برای لاغری کاربرد دارد.

 

کم کردن وزن و لاغری ، یکی از اهدافی است که تقریبا تمام افراد به دنبال آن هستند. اگر شما هم جزو افرادی هستند که می خواهید وزن خودتان را کم کنید، توصیه می کنیم که دانه چیا را مصرف کنید؛ زیرا بهترین و راحت ترین روش برای لاغری و کاهش وزن شماست.

مسلما، هیچ ماده خوراکی به تنهایی نمی تواند باعث کاهش وزن شما  شود؛ بلکه این امر کاملا بستگی به سبک زندگی و عادات غذایی فردی تان دارد. البته باید بگوییم یکی از دلایلی که باعث شده است، دانه های چیا، بتوانند در لاغری نقش داشته باشند، وجود منابع غنی از فیبرهای انحلال پذیر در آن هاست. کافی است روزانه تنها 25 تا 38 گرم از این دانه ها را میل کنید، در پایان شاهد کم کردن چندین کیلو خواهید بود. محققان بر این باور هستند که مصرف دانه های چیا، مقدار چربی دور شکم را هم کم می کند.

 

 

دانه چیا برای لاغری

مناسب برای دوران بارداری

به دلیل دارا بودن مواد معدنی مثل کلسیم و همچنین پروتئین و امگا 3 و …، برای رشد و نمو جنین، تقویت هوش جنین و رشد و تکامل استخوانها مفید است.

 

مناسب برای درمان یبوست

تخم چیا به دلیل آنکه با جذب رطوبت، افزایش حجم می دهد، می تواند منجر به افزایش رطوبت مدفوع، تسهیل حرکات دودی روده و نهایتا از بین رفتن یبوست شود. همچنین از آنجا که فیبر فراوانی دارد، یک داروی مناسب برای یبوست به حساب می آید. به همین دلیل بسیاری از افرادی که به دنبال خرید دانه چیا هستند، قصد استفاده از آن برای درمان یبوست را دارند.

 

 

 

 

 

 

طریقه مصرف دانه چیا برای لاغری

روش آماده سازی این دانه‌ها به این صورت است که دو قاشق غذا خوری دانه های چیا را( چه به صورت خام چه به کامل) در یک لیوان آب بریزید. مواد را خوب به هم بزنید. پس از این که ترکیب کاملا ثابت شد برای چند دقیقه به تکان دادن ادامه دهید سریع آن را میل کنید. این ترکیب باید هر چه سریع تر مصرف شود؛ زیرا این دانه ها آب را به خود جذب می‌کنند و متورم می شوند.

از آن جایی که مقدار فیبر در آن ها بسیار زیاد است، با گرسنگی مقابله می‌کند و احساس سیری بیشتری به شما می‌دهد. درواقع نوعی سیگنال سیری در بدن منتشر می‌کنند. زمانی که این دانه‌ها وارد بدن شوند، آب را به خود جذب کرده و بزرگ می شوند؛ در نتیجه اشتهای تان را از بین می‌برند؛ به همین دلیل دانه های چیا روشی بسیار مناسب برای کم کردن وزن شما محسوب می‌شوند.

 

 

روزانه چه مقدار مصرف دانه چیا برای لاغری را باید مصرف کنیم؟

به طور معمول، بهتر است که هر 20 گرم از دانه های چیا را دو بار، در هفته مصرف کنید (به مقدار 1/2 قاشق غذا خوری). برای تهیه خوراکی دلخواه تان یا صرف میان وعده، از این دانه استفاده کنید. مطمئن باشید که پس از مصرف این دانه، از خواص بی نظیر آن بهره‌مند خواهید شد.

 

دانه چیا برای لاغری

 

سایر خواص دانه چیا برای سلامتی

دانه چیا سرشار از مواد مغذی است.  دانه چیا منبع خوبی از کلسیم است. اگرچه نتایج مطالعات درباره تاثیر کلسیم بر کاهش وزن متناقض است، اما مشخص است که کلسیم به تقویت استخوان‌ ها و دندان‌ ها و تقویت سوخت‌ و‌ ساز کمک می‌ کند.

میزان کلسترول در دانه‌ چیا صفر است. دانه چیا هیچ ویتامینی ندارد، اما منبع خوبی از برخی مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر، منگنز، روی و مس است

 

هیچ غذایی نمی‌ تواند به‌ تنهایی موجب لاغری بشود. برخی افراد مدعی‌ هستند که با افزودن دانه چیا به رژیم غذایی‌ شان کاهش وزن داشته‌ اند، اما دانه چیا تنها می‌ تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم برای لاغری باشد.

دانه چیا تا وقتی با چیزهای دیگر مخلوط نشود، طعمی ندارد. بنابراین برخی ترجیح می‌ دهند کالری مورد نیازشان را از منابع خوشمزه دیگری دریافت کنند

 

مصرف دانه چیادر حد اعتدال می‌ تواند به احساس سیری و کاهش احتمال پرخوری کمک کند. ولی مصرف زیاد آن در طول روز می‌ تواند باعث افزایش کالری مصرفی شده و حتی موجب افزایش وزن شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *