رژیم بارداری

رژیم بارداری

رژیم بارداری

رژیم بارداری  باید برحسب نیاز هر کس به مواد غذایی باشد  برای هر خانم بر اساس وزنی که دارد در دوران بارداری کمی افزایش وزن توصیه می شود و اینطور نیست که این افزایش وزن برای تمام خانم های باردار به یک اندازه باشد .

رژیم بارداری

خانم های بارداری که دارای وزن کمی هستند باید وزن خود را بر اساس برنامه ای که مشاورتغذیه دررژیم بارداری برای فرد توصیه می کند  اضافه شود. یه عنوان مثال خانم های باردار در این دوران اگر دچار اضافه وزن شدند نباید از وزن خود کم کنند زیرا موجب آسیب رساندن به جنین خواهد شد .

 

 

اضافه وزن یا کاهش وزن  در رژیم بارداری

اضافه وزن دردوران بارداری باید به صورت مرتب باشد  به همین علت پزشک متخصص زنان در هر بار ویزیت وزن خانم باردار را چک می کند، اضافه شدن  وافزایش ناگهانی وزن در دوران بارداری غیر طبیعی است  و دلیل آن باید مشخص شود در این دوران هیچ خانم بارداری نمی تواند اقدام به کاهش وزن بدون هماهنگی با پزشک خود کند.

 

رژیم غذایی سالم دردوران بارداری

یک رژیم بارداری سالم که توسط مشاور تغذیه به خانم های باردارتوصیه می شود در رشد جنین و داشتن فرزندی سالم اهمیت زیادی دارد. رژیم بارداری باید شامل مواد غذایی ضروری برای رشد جنین باشد این مواد غذایی شامل کربوهیدرات ها، پروتئین، ویتامین، چربی سالم و مواد معدنی  هستند.

 

همچنین خانم باردار میتواند در این دوران تحت نظر پزشک معالج خود از قرص‌های ویتامین موجود در داروخانه‌ها استفاده کنند اما پیشنهاد می شود از ویتامین‌های تازه در گوشت و سبزی به مقدار بیشتری در رژیم بارداری مصرف کنند.

 

خانم های باردار باید سعی کنند در کنار مصرف موادغذایی سالم و مغذی در رژیم بارداری ،تحت نظر پزشک خود ورزش هم انجام دهند. ورزش کردن در دوران بارداری به غیر از خانم هایی که مشاور تغذیه توصیه  کرده است ضروری است . شنا کردن و ورزش به افزایش وزن درست خانم های باردار کمک زیادی می کند.

 

رژیم بارداری

 

آیا رژیم لاغری در بارداری تأثیر منفی دارد؟

همان گونه که می دانید دردوران بارداری همه نیازهای جنین توسط رژیم غذایی مادر تامین می شود گرفتن رژیم لاغری در این دوران  به طور کامل ممنوع است.

 

زیرا کاهش وزن در این دوران سوختن چربی ذخیره شده مادر را به همراه دارد علاوه بر این کاهش وزن در این دوران  برای فرزند خطر زیادی را دارد که حتی ممکن است زایمان زود رس برای فرد  اتفاق بیافتد و کم شدن ضریب هوشی کودک را به همراه داشته باشد.به همین جهت در دوران بارداری کاهش وزن اصلا توصیه نمیشود.

 

 

 

دوران بارداری و رژیم بارداری

 

به طور کلی کمبود هریک از مواد مغذی مورد نیاز در بدن مادر، بر روی رشد سلول‌های مغزی جنین موثر است و درنهایت به کاهش ضریب هوشی فرزند منجر میگردد.

دراین دوران مادران باید از پرخوری جلوگیری کنند اما با این حال نباید گرسنه بمانند زیرا گرسنگی باعث رشد ناکافی جنین میشود. اگر مادر به‌خود گرسنگی بدهد علاوه بر اینکه برای جنین ضرر دارد حتی برای خود مادر هم مضر است.

 

در طول بارداری به هیچ عنوان نباید رژیم لاغری داشته باشید این دوران زمان مناسبی  برای کاهش وزن نیست. حتی زنانی که بیش از حد دارای وزن اضافه هستند هم نباید در طول بارداری رژیم لاغری بگیرند. تنها راه چاره برای مادرانی که بیش از اندازه اضافه وزن دارند یک برنامه غذایی مناسب و کنترل وزن توسط مشاوره تغذیه می باشد.

 

در این دوران شما می توانید با یک تغذیه صحیح  بدون حذف هیچ کدام از مواد غذایی وزن خود را کنترل و از اضافه وزن بیش از اندازه جلوگیری کنید.

رژیم بارداری

اضافه وزن غیرطبیعی  در دوران بارداری

در دوران بارداری داشتن  کمی وزن اضافه  ایرادی ندارد اما اگر این اضافه وزن بیش از اندازه باشد نوزاد در معرض خطر قرار می‌گیرد. همچنین بیماری‌هایی مانند دیابت، مسمومیت بارداری، فشارخون زیاد و قند خون نیز سلامت مادر را تهدید میکند.

از سویی دیگر  نوزادانی که از مادران چاق متولد می‌شوند در معرض خطر کمبود آهن هستند و این کمبود تاثیر منفی را روی رشد مغزی جنین دارد.

 

با این حال رژیم لاغری و کم کردن غذا  آن هم در دوران بارداری برای آنکه در این دوران دچار اضافه وزن نشوید کار درستی نیست و می‌تواند نه‌تنها به رشد جنین ضربه بزند، بلکه سبب تولد زودرس نوزاد شود.

شیردهی و  کاهش وزن

 

اگر در دوران بارداری دچار اضافه  وزن  شده اید در دوران شیردهی شما می توانید  به دوران قبل از بارداری برگردد. مشاور تغذیه همیشه به همه مادران توصیه می‌کند تا 6 ماه اول تولد، کودک حتما از شیر مادر تغذیه کند و تحت هیچ شرایطی اجازه ندهند کودک از غذای دیگری تغذیه کند.

رژیم بارداری

به همین دلیل به بیشتر مادران توصیه می شود در شش ماه اول پس از زایمان کاهش وزن نداشته باشد و محدودیتی در دریافت انواع رژیم های غذایی نداشته باشد. و تنها در این دوران کنترل وزن  داشته باشند.

 

پایبندی به رژیم لاغری در دوران شیردهی به همان اندازه که در دوران بارداری ضرر دارد می‌تواند برای کودکشان مضر باشد.

 

 

 

 

رژیم بارداری مناسب چیست

هرغذایی املاح و موادغذایی خاص خود را دارد که به نوبه‌خود برای نوزاد مهم است . تغذیه خوب مهمتر از کم تغذیه کردن است.

 

در این دوران مادر‌ها می‌توانند یک غذای کم ولی پر از کالری داشته باشند و به خیال خود با این کم‌خوردن، وزن خود را اضافه نکنند ولی اگر آنها یک غذای کم کالری اما با حجم زیاد بخورند خیلی بهتر می‌توانند کنترل وزن داشته باشند.

 

در این دوران بهتر است غذاهای کم‌کالری مانند گوشت ‌قرمز، ماهی، غلات کامل، سبزیجات سبز رنگ، لبنیات کم‌چرب، میوه در طول روزداشته باشید . همچنینی  زنان  باردارنباید  از ترس چاقی چربی را به‌ صورت کامل از برنامه غذایی خود حذف کنند، مگر به دستور مشاوره تغذیه  اقدام به حذف چربی کنند.

 

 

رژیم بارداری

شما نمی توانید چربی‌ها مورد نیاز را از بدن خود حذف کنید زیرا چربی ها در شکل‌گیری سیستم عصبی جنین تاثیر گذار هستند . هر وعده غذایی مادران باردار باید حاوی چربی ، قند و پروتئین  باشد و باید مواد معدنی و ویتامین‌ها نیز همیشه در طی روز مصرف شوند.

 

در صورت مصرف مکمل‌ شما باید آنها را  تحت نظرمشاور تغذیه انجام دهید  چون اگر اینگونه نباشد ممکن است برای جنین خطرناک باشد.در کل باید وعده‌های غذایی در رژیم غذایی بارداری مادران طوری تنظیم شود که تمام املاح مورد نیاز کودک با آن غذا تأمین گردد.

 

 در دوران بارداری چه غذاهایی نخوریم

در دوران بارداری بهتر است مادران برخی از مواد غذایی را محدود کنند و برخی از مواد غذایی دیگر  را  قطع کنند در اینجا به برخی از مواد غذایی که مادران بهتر است در دوران بارداری ار انها استفاده نکند اشاره شده است.

سوسیس و کالباس

این مواد  غذایی حاوی برخی باکتری های می باشد که باعث سقط جنین، عفونت و مسمومیت خون در زنان باردار می شود.گوشت خام، غذاهای دریایی خام یا دودی،می تواند باعث ایجاد برخی بیماری ها در زنان باردار شود.

 

رژیم دوران بارداری

 

 

مصرف الکل

 مصرف الکل در دوران بارداری  منجر به مشکلاتی در دوران  حاملگیو همچنین  مشکلات جسمی و عصبی در کودک شود.

در نهایت توصیه‌ای که به مادران باردار داریم این است که در این دوران،بهتر است  تحت نظر  متخصص تغذیه ورزش کنند، سیزیجات و میوه‌های سالم و تازه مصرف کنند، به میزان مناسب استراحت کنند تا بتوانند دوران بارداری سالم وبدون مشکل و به دور از هرگونه استرس داشته یاشند و نوازدی سالم به دنیا آورند.

مصرف  فست‌فود

زمانی که دردوران بارداری قرار دارید، باید به خاطر داشته باشید که خوردن زیاد روغن و چربی و مواد بی‌ارزش، به شما احساس تنبلی خواهد داد و به علاوه باعث چاقی شما خواهد شد. بنابراین، چربی دریافتی خودتان را به 25تا30 گرم در روز برسانید. همین‌طور که شکم شما بزرگ می شود و کم‌کم سنگین می‌شوید، بیشتر به پرخوری و خوابیدن تمایل پیدا می‌کنید. برای اجتناب از این حالات، مصرف نكردن غذاهای چرب  و فست‌فود روشی سریع و ساده است.

مواد غذایی که در دوران باردای باید مصرف کنیم

مصرف لبنبات

ماست، شیر (با ویتامین D غنی شده)، پنیر و حتی بستنی منابع سرشار کلسیم و برای رشدونمو نوزاد بسیار حیاتی هستند علاوه بر آن طعم بسیار مطلوبی نیز دارند، تا جایی که ممکن است، از نوع کم‌چرب آن استفاده کنید و دست‌کم روزی سه بار آن را در وعده‌های غذایی خود بگنجانید.

 

رژیم بارداری

بهتر است لبنیات حاوی پروبیوتیک را انتخاب کنید که محرک شما برای شادابی ظاهر و احساس نیز هستند، ناخن، مو و پوست شما را نیز فوق‌العاده کرده، رشد آن را تسریع و آنها را ضخیم‌تر و براق‌تر می‌كنند. اما از لبنیات غیرپاستوریزه مانند انواع پنیرهای کپک‌زده، پنیر بز و فتا دوری کنید. بهترین کار این است که هنگام خرید برچسب روی پنیر را با دقت مطالعه کرده و حتما با پزشک خود نیز در این مورد مشورت کنید.

مصرف آهن

 

افزایش میزان آهن در بدن در دوران بارداری امری ضروری است. خوشبختانه، مواد خوراکی مشابهی وجود دارند که دارای مقادیر غنی اسید فولیک هستند و منابع خوبی برای دریافت آهن محسوب می‌شوند (سبزیجات برگدار، گریپ‌فروت، پرتقال، حبوبات)

مصرف مکمل‌های غذایی نیز مفید است، اما آنها به شدت موجب یبوست می‌شوند که منجر به نفخ و ناراحتی شكم می‌شود. خوردن آهن موردنیاز برای کمک به بالا رفتن انرژی بدن و داشتن شرایط بهتر امری ضروری است.

 

 

هدی خورسندی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *