مشاورتغذیه بارداری

مشاور تغذیه بارداری

مشاور تغذیه بارداری

مشاور تغذیه بارداری در حقیقت با دادن رژیم دوران بارداری علاوه بر اینکه میزان کالری های مورد نیاز دریافتی در طول روز را برای شما مشخص می کند، می تواند ویتامین و املاح مورد نیاز مادر و جنین را نیز در این دوران مشخص می کند.

مشاور تغذیه بارداری

به طور کلی می توان گفت که مشاور تغذیه بارداری  نیازهای تغذیه ای مورد نیازمادر را در این دوره به خوبی می شناسد و یک رژیم با توجه به شرایط جسمانی مادر برای شما ارائه می دهد.

مشاور تغذیه بارداری چه کاری انجام می دهد

مشاور تغذیه بارداری با دادن رژیم غذایی درست در دوران  بارداری علاوه بر حفظ سلامت جسمی مادران وزن او را نیز در این دوران کنترل می کند و ازاضافه وزن های ناشی از زایمان و بعد از بارداری جلوگیری می نماید .

بنابراین می توان گفت که رعایت نکاتی که مشاور تغذیه برای بارداری به شما ارائه می دهد نقش به سزایی در زایمان مادران باردار خواهد داشت

.

مصرف مکمل ها ی دوران بارداری

در مورد مصرف مکمل ها باید گفت چه افراد عادی چه مادران در دوران بارداری باید مصرف مکمل ها را  تحت نظر متخصص ویک مشاور تغذیه بارداری  انتخاب و مصرف کنند.

همان گونه که گفته شد  اصول تغذیه در دوران بارداری به طور کلی ، تفاوتی زیادی با اصول تغذیه در شرایط دیگر ندارد. تنها در دوران بارداری یک مشاورتغذیه بارداری برای این ماه ها تغذیه صحیح ،متنوع و متعادل را برای شما تهیه می کند.

نقش تغذیه در دوران بارداری

ممکن است در دوران بارداری اطرافیان ،شما را از خوردن برخی مواد غذایی منع کنند به عنوان مثال  مصرف لبنیات در دوران بارداری باید افزایش پیدا کند. و یا اینکه بعضی ها هم معتقداند تا می توانید میوه و سبزی بیشتری بخورید، عده ای هم ماهی و غذای دریایی را دررژیم غذایی  شما توصیه می کنند.

نقش مشاور تغذیه بارداری

بنابراین می توان گفت که تغذیه نقش مهمی در دوران بارداری برای فرد دارد به همین دلیل شما می توانید با مراجعه به یک مشاور تغذیه دردوران بارداری اعتدال را در مورد مصرف موادغذایی رعایت کنید زیرا اعتدال در مصرف مواد غذایی اصل مهم ونقش مهمی در تغذیه زنان بارداری دارد

چه مواد غذایی باید در دوران بارداری مصرف شود

دردوران بارداری مادارن باید بیشتر مراقب تغذیه خود باشند. و مواد غذایی مناسب و مقوایی را در این دوران داشته باشند اما به طور کلی برای دریافت برنامه روزانه جامع که تمام بایدها ونباید ها را داشته باشدبهتر است به یک  مشاور تغذیه بارداری مراجعه کنید. در اینجا به برخی از مواد غذایی که بیشتران مادران باید دردوران بارداری ان را رعایت کنند اشاره شده است

مصرف مقدار کافی آب در طول روز

یکی از ضروری‌ترین مواد مورد نیاز بدن در دوران بارداری آب می باشد زیرا آب مواد مغذی سلول‌ها را به آنها می‌رساند. به عبارت دیگر بدون آب هیچ یک از مواد مفید ما تاثیر چندانی برای شما نخواهد داشت.

مصرف کافی  پروتئین در دوران بارداری

مشاور تغذیه بارداری در هنگام بارداری به شما خواهد گفت مصرف پروتئین را مانند یک بدنساز در طی این دوران افزایش دهید.

زیرا در دوران بارداری پروتئین را که منبع خوبی ز آمینواسیدهایو سازنده سلول‌ها است را مادر در دوران بارداری  به شدت نیاز دارد  به علاوه پروتئین برای خونسازی ضروری است. مقدارپروتئین مصرفی در دوران عادی برای هر فرد تقریبا ۵۰ گرم در روز است، اما زنان باردار باید این مقدار در حدود ۷۰ گرم پروتئین در روز برسد.

به عنوان مثال  گوشت بدون چربی در دوران بارداری می‌تواند ویتامین‌های B6 و B12 و آهن بیشتری به بدن شما برساند همچنین مصرف ماهی را نیز در این دوران فراموش نکنید.

مشاورتغذیه بارداری و مصرف پروتیین

مصرف کلسیم دوران بارداری

کلسیم از مواد غذایی است که  برای حفظ سلامت دندان‌ها و استخوان‌ها ضروری می باشد. کلسیم برای دندان‌ها و استخوان‌های افراد به خصوص افراد در حال رشد اهمیت زیادی دارد.

مشاورتغذیه بارداری به بانوان توصیه می‌ کنند که در دوران بارداری مصرف کلسیم را در روزافزایش دهند. مصرف لبنیات شما را دردریافت کلسیم مورد نیاز کمک می کند از آنجایی که لبنیات پرچرب مقدار چربی زیادی دارد بانوان باردار باید در دوران بارداری مصرف چربی را مدیریت کنند، بنابراین می توانند از  لبنیات کم چرب  برای دریافت کلسیم استفاده کنند.

مصرف کافی میوه و سبزی در دوران بارداری

مصرف میوه و سبزیجات کافی در دردوران بارداری از طرف مشاور تغذیه بارداری برای شما توصیه می شود.ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها دردوران بارداری باید به مقدار کافی مصرف شود.شما برای مصرف میوه وسبزی انتخاب‌های زیادی دارید که با استفاده از آنها می‌توان وعده غذایی متنوع و اشتهابرانگیزرا تهیه کنید.

مصرف این مواد غذایی را در دوران بارداری ممنوع است

 مصرف تخم مرغ و گوشت خام

مشاور تغذیه برای بارداری در این باره به زنان باردار توصیه می کند که ازفراورده های حیوانی خام یا نیم پز، مانند تخم مرغ عسلی، تخم مرغ خام در خمیر شیرینی یا موس، پنیر غیرپاستوریزه،مصرف نکنید، زیرا با مصرف این مواد غذایی به صورت خام ممکن باکتری‌های مضری وارد دستگاه گوارش فرد می شود که باعث مسمومیت مادر خواهد شد.

بنابراین می توان گفت که مصرف این مواد غذایی برای مادر مضر وخطرناک است.زیرا در این دوران مادر سیستم ایمنی ضعیف تری دارد.بنابراین مشاور تغذیه بارداری توصیه می‌ کنند در تمام مدت بارداری از میل کردن مواد غذایی  خام و نیم‎پز خودداری کنند،

مشاورتغذیه بارداری ومصرف گوشت خام

بیش از حد کافئین مصرف نکنید

محدود کردن کافئین برای بیشتر افراد بسیار  دشوار است البته مشاور تغذیه بارداری در مورد منع کامل کافئین به اندازه دیگر موارد خیلی تاکید ندارد با این وجود بهتر است مصرف کافئین را نیز محدود کنید.

زیرا کافئین داروی محرکی است که ممکن است در برخی از زنان موجب سقط جنین یا وزن پایین نوزاد شود. به علاوه کافئین باعث می شود آب بدن شما کاهش یابد چیزی که بانوان باردار باید مانند به شدت از آن دوری کنند.

البته مصرف کافئین  تا چه حد اثرهای نامطلوب را برای مادر خواهد داشت را نمی توان به طور دقیق گفت . بنابراین بهتر است بانوان باردار مصرف آن را با احتیاط انجام دهند .البته  کافئین به غیر از قهوه وچای در شکلات، نوشابه، بعضی تنقلات و غذاهای پرمصرف نیز وجود دارد. پس برای داشتن تغذیه بارداری سالم به یک  مشاورتغذیه خوب مراجعه کنید.

از طرفی دیگر، توصیه می کنیم که از فعالیت های زیر خودداری کنید:

فعالیت هایی که نیاز به تعادل دارند، مثل دوچرخه سواری یا اسکیت.

فعالیت هایی که در محیط خیلی گرم انجام می شوند

فعالیت هایی که به هر نحوی باعث ایجاد درد می شوند و یا سرگیجه ایجاد می کنند.

فعالیت هایی که روی کمر تمرکز دارند (از 12 هفتگی به بعد)

کنترل اضافه وزن به موقع در دوران

بیشترین مقدار اضافه وزن طبیعی مربوط به رشد جنین در دو ماه آخر بارداری اتفاق می افتد. به همین دلیل کنترل وزن در هفته های آخر که جنین با سرعت زیادی در حال رشد است و نیازهای مادر و جنین هم افزایش می یابد، کار ساده ای نیست. به همین دلیل مشاور تغذیه بارداری توصیه می کنند که کاهش وزن در هفته های اول بارداری انجام شود تا هم کار برای مادر ساده تر باشد و هم جنین دچار کمبودهای غذایی نشود.

 

همچنین مشاور تغذیه بارداری تاکید دارد که برای بیشتر خانم های باردار، کنترل و مدیریت وزن بسیار امن تر از هرگونه روش تهاجمی کاهش وزن است. با وجود فواید کاهش وزن و داشتن BMI نرمال در دوران بارداری، کاهش وزن برای همه ی خانم های باردار روش مناسبی نیست.

مشاور تغذیه بارداری

نکات ویژه ی غذایی که مشاور تغذیه توصیه می کند

مشاور تغذبه بارداری به شما توصیه می کند که تهوع و استفراغ صبح گاهی ( بیماری صبح گاهی ) در سه ماهه ی اول بارداری را می توان با مصرف کردن غذا های پر کربوهیدرات مانند نان برشته، کراکر یا شیرینی خشک تخفیف داد.

از مصرف غذا های سرخ شده و چرب باید پرهیز شود.

به جای سه وعده غذا در روز بهتر است چندین وعده کوچک غذایی مصرف نمود.

مایعات همراه با غذا نوشیده نشود بلکه در فاصله ی بین وعده های غذایی صرف شود. تا حد امکان باید بو های تند ناشی از خود غذا ها یا پختن آن ها حذف شود.

یبوست مشکل عمومی اواخر بارداری است. فشار رحم بزرگ شده بر کولون یکی از دلایل آن است. هورمون های جفت که اثر آرام کننده بر عضلات لوله ی گوارش دارند نیز در بروز یبوست نقش دارند. مشاور تغذیه بارداری با مصرف بیشتر مایعات، میوه ها و سبزی های خام غلات و نان سبوس دار و داشتن برنامه ی منظم فعالیت بدنی، یبوست قابل اجتناب است.

توصیه مشاور تغذیه در مصرف میان وعده ها

میان وعده ها می توانند در کاهش قند خون به زنان باردار کمک کنند. اگر زنان باردار در  بین وعده های اصلی غذایی خود از میان وعده ها استفاده نکنید ممکن است به علت پایین آمدن قند خون دچار ضعف و سرگیجه شوند و در نتیجه برای از بین بردن این حالات مجبور به استفاده از مواد غذایی با حجم بیشتری شوید.

به همبن دلیل مشاور تغذیه بارداری به شما توصیه خواهد کرد که 3 وعده غذایی اصلی و 3 میان وعده به شما در کنترل صحیح قند خون کمک خواهد کرددر این دوران مصرف کنید.

 

مشاور تغذیه بارداری

 

وعده های غذایی بیشتر با حجم کم بسیار مناسب است.در برنامه غذایی خود ترکیبی از انواع گروه هارا داشته باشید. به عنوان مثال کربوهیدرات نباید تمام برنامه غذایی شما را پر کند چرا که باعث بالا رفتن سریع قند خون خواهد شد. خوردن کربوهیدرات به همراه پروتئین می تواند این اثر را کاهش دهد.

 

هدی خورسندی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *