کینوا

کینوا

کینوا چیست؟

کینوا گیاهی است که به دلیل دانه‌های خوراکی‌اش مورد استفاده قرارمی گیرد.  و نحوه طبخ دانه‌های آن مشابه برنج است. این گیاه یکی از کهن‌ترین خوراکی‌های جهان است که کشور پرو Peru را به‌عنوان مبدا آن معرفی کرده‌ است. این گیاه که منبعی بسیار غنی از پروتئین است، به‌تازگی طرفداران خود را در سراسر جهان پیدا کرده است.

 

کینوا

تفاوت کینوا سفید، قرمز و سیاه در چیست

همانند سایر غلات، کینوا هم در رنگ‌های مختلف وجود دارد. کینوا سفید بیشتر از بقیه در دسترس است و در واقع یک رنگ مایل به زرداست که به آن کینوا طلایی هم گفته می‌شود.در واقع همه انواع کینوا دانه‌های یکسانی هستند و تفاوت کینوا سفید، قرمز و سیاه از نظر مواد مغذی اندک است. کینوا سفید، قرمز و سیاه از نظر ارزش غذایی خیلی متفاوت نیست  ولی در طعم، بافت و زمان پخت متفاوت هستند.

 

کینوا سفید ظریف‌ترین و سبک‌ترین بافت را دارد و بعد از پخت نرم‌تر از انواع دیگر کینوا است.کینوا قرمز که بعد از پخت بیشتر به قهوه ای روشن تبدیل می‌شود، طعم شیرین تری دارد و بافت آن به هنگام جویدن بیشتر احساس می‌شود. کینوا قرمز تا حدودی از نظر طعم و بو شبیه فندق است.نوع  قرمز برای تهیه سالاد سرد انتخاب بهتری است زیرا شکل خود را بعد از پخت حفظ می‌کند.

کینوا سیاه عطر و طعم خاکی تری دارد و کمی شیرین مزه تر از نوع سفید است و رنگ سیاه خود را بعد از پخته شدن حفظ می‌کند.با وجود اینکه تفاوت اندکی در عطر و طعم انواع رنگ‌های کینوا وجود دارد ممکن است بافت و طعم یکی از آنها شما را برای یک غذای خاص بیشتر تحت تأثیر قرار دهد.

 

دانه کینوا

کینوا یک دانه است و به عنوان غذایی مغذی شناخته شده است و اگرچه شبیه غلات به نظر می رسد اما در حقیقت یک دانه است. گیاه کینوا به طور طبیعی فاقد گلوتن است که این ویژگی آن را برای مصرف اکثر مردم بی خطر کرده است. این گیاه منبع پروتئین است و حتی برای کسانی که رژیم غذایی خاصی را دنبال می کنند قابل استفاده است.

 

خواص کینوا

به طورکلی این گیاه زیادی دارد که از خواص متعدد آن می‌توان به پروتئین بالا آن  اشاره کرد. این گیاه برای افرادی که گیاه‌خوار هستند و پروتئین حیوانی مصرف نمی‌کنند از خوراکی‌های مهم وضروری محسوب می شود. این گیاه  نه آمینواسید ضروری را در خود جای‌داده است و پروتئین‌هایی که معمولاً در محصولات گیاهی وجود ندارد را می‌توان در کینوا پیدا کرد.

یک فنجان  پخته‌شده این گیاه حاوی ۲۲۲ کالری و ۴ گرم چربی است. ۳۹ گرم کربوهیدرات، ۵ گرم فیبر و ۸ گرم پروتئین در این گیاه وجود دارد. همچنین این گیاه دارای ۱۵ درصد ارزش روزانه آهن موردنیاز بدن شماست و همچنین منبع خوبی از کلسیم، منیزیم و ویتامین E است.

 

 

کینوا پرفیبر و کم‌کالری است

این گیاه، یکی از غنی‌ترین منابع پروتئین است که بشر تا به امروز مصرف کرده است. این گیاه تقریبا دو برابر غلات، فیبر غذایی دارد و از این‌رو، مصرف آن می‌تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا و دیابت را کاهش دهد. به همین دلیل افرادی که به‌طور منظم این گیاه مصرف می‌کنند، کمتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرند.

 

فیبر فراوان موجود در این گیاه، باعث ایجاد حس سیری زودتر و طولانی‌تر در بدن می‌شود و به این ترتیب، به پیشگیری از پرخوری و اضافه‌وزن در فرد مصرف‌کننده کمک می‌کند.

ارزش غذایی کینوا چیست؟

این گیاه را می‌توان به‌عنوان یک سوپر فود یا به اصطلاح ابر خوراکی شناخت؛ این گیاه یکی از جایگزین‌های بسیار سالم برای برنج سفید و ماکارونی است. برای گیاه‌خواران خوراکی ایده آل است زیرا پروتئین لازم را برایشان تأمین خواهد کرد.

 

این گیاه یا را می‌توان به‌عنوان یک غذای کامل در نظر گرفت. درواقع  بذر گیاهی است هم مانند برنج یا جو به‌صورت غذای کامل استفاده می‌شود و هم می‌توان آن را مانند آجیل در سالاد استفاده کرد. این دانه‎‌های خوشمزه زمانی که پخته می‌شوند یا تفت‌داده می‌شود بسیار خوردنی و دوست‌داشتنی می‌شوند.

طرز پخت گیاه کینوا

طرز پخت این گیاه تا حد زیادی شبیه به برنج سفید است به این ترتیب که هر یک پیمانه  را با دوپیمانه آب، آب مرغ یا گوشت به مدت 10 تا 15 دقیقه و با حرارت ملایم می‌پزند تا زمانی که آب آن کاملا کشیده شود.

 

معمولا برای خوش طعم‌تر‌شدن این گیاه به آن مقداری روغن‌زیتون، لیموترش، نارنج، گوجه‌فرنگی و یا فلفل‌دلمه‌ای خرد شده، پودر کاری، ادویه‌جات و سبزیجات معطر اضافه می‌کنند. این گیاه را همچنین به عنوان یک ماده پروتئینی و حجم‌دهنده در انواع سالادهای گرم و سرد، کوفته، کتلت، سوپ، برگر وغیره می توان  استفاده کرد. در واقع این گیاه را می‌توان جایگزین هر غذایی که با برنج یا عدس تهیه می‌شود، نمود.

کینوا

خطرات مصرف کینوا

خطر بسیار اندکی در مورد خوردن این گیاه وجود دارد. دانه‌های این گیاه با ساپونین پوشیده شده‌اند که مواد شیمیایی هستند که برای محافظت از گیاه در برابر بیماری‌های ناشی از قارچ‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها به کار می‌روند. ساپونین می‌تواند طعم تلخی داشته باشد بنابراین قبل از پختن این گیاه باید آن را به طور کامل زیر آب سرد شستشو داد.برای برخی از افراد، ساپونین می‌تواند باعث ایجاد التهاب معده و آسیب به روده کوچک شود. همچنین محتوای غنی این گیاه از فیبر ممکن است باعث ایجاد درد شکم گردد.

خواص کینوا برای پوست و مو

درمان لکه های پوستی

مقادیر بالای انواع ویتامین های B موجود در این گیاه به کاهش ملانین در پوست کمک کرده و باعث درمان لکه های تیره پوست در افراد می شوند.

درمان آکنه و جوش صورت

 

ویتامین A موجود در این گیاه موجب کاهش چربی پوست به درمان آکنه و جوش صورت کمک می کند.مقادیر بالای ویتامین B3 موجود در این گیاهبه درمان قرمزی و التهاب ناشی از آکنه و جوش صورت کمک می کند.

جوان سازی پوست صورت

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها، ویتامین A و ریبوفلاوین موجود در کینوا با افزایش الاستیسیته ی پوست به درمان چین و چروک و جوان سازی پوست صورت شما کمک می کند.مقادیر بالای پروتئین موجود در این گیاه با افزایش تولید کلاژن برای جوان سازی پوست صورت مفید می باشد.

 

 

تقویت و افزایش رشد مو

مقادیر بالای پروتئین ها و آمینو اسید های موجود در این گیاه به تقویت فولیکول های مو کمک می کند و باعث افزایش رشد موی سر می شوند.

درمان شوره سر

 

کلسیم، آهن و فسفر موجود در این گیاهبه بهبود گردش خون در پوست سر و افزایش رطوبت پوست به درمان شوره سر کمک می کنند.

 

 غذای سالم برای قلب است

کینوا حاوی چربی های سالم و مقدار زیادی پروتئین است. آلفا لینولنیک اسید(ALA) یکی از قوی ترین محافظان در برابر بیماری های قلبی است و خطر ایست قلبی را کاهش می دهد. بنابراین اضافه کردن یک غذای غنی از ALA  مانند کینوا به برنامه غذاییتان یک اقدام پیشگیرانه محسوب می شود.

علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهند که جذب پتاسیم می تواند فشار خون را در افرادی که فشار خون بالایی دارند کاهش دهد. مصرف یک وعده کینوا حدود ۱۰ درصد از ارزش روزانه توصیه شده پتاسیم را فراهم می کند.

 

به کاهش وزن کمک می کند

کسانی که می خواهند وزن کم کنند باید بدانند که چه چیزهایی باید مصرف کنند. کینوا یکی از بهترین غذاها برای کاهش وزن است.

فیبر و پروتئین پرقدرت ترین مواد برای کاهش وزن هستند.مصرف غذایی که هم پروتئین و هم فیبر دارد، شما را سریع تر سیر می کند و برای زمان طولانی تری پرانرژی نگه می دارد.

علاوه براین، به شما کمک می کند تا از پرخوری خودداری کنید. مطالعات نشان می دهند که دانه های جایگزین گندم مانند جو دوسر و کینوا برای کاهش وزن مناسب هستند.

 

برای تنظیم سوخت‌و‌ساز بدن مفید است

با توجه به مقدار زیاد مواد مغذی مفیدی که کینوا دارد، طبیعی است که این ماده‌ی غذایی باعث تنظیم سوخت‌و‌ساز بدن هم بشود. این مورد باید دقیق‌تر مورد مطالعه قرار بگیرد، ولی تحقیقاتی وجود دارند که تأثیرات کینوا روی سوخت‌و‌ساز را بررسی می‌کنند.

 

 

نکاتی در مورد مصرف کینوا

کینوا خیلی سریع‌ تر از سایر غلات می‌ پزد و پخت آن معمولا بین ۱۲ الی ۱۵ دقیقه طول می‌ کشد. همین امر موجب می‌شود که کینوا به یک ماده غذایی عالی برای افرادی باشد که مشغله کاری زیادی دارند.

همچنین برخی از غلات بعد از پخت خشک می‌ شوند اما کینوا بعد از پخت نیز طراوات و خوشمزگی خود را حفظ می‌ کند.

 

تمامی موارد ذکر شده به این معناست که شمامیتوانید  کینوا را در رژیم غذایی خودبگنجانید. شما می‌ توانید کینوا را به روش‌های مختلفی همچون پوره ، اضافه کردن به سالاد یا مواد غذایی آماده کنید.

کینوا برای غلیظ کردن سوپ یا خورشت بسیار عالی است. آرد کینوا می‌ تواند در آشپزی فاقد گلوتن نیز مورد استفاده قرار گیرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *