گیاه کینوا

گیاه کینوا

گیاه کینوا

گیاه کینوا  گیاهی یک ساله، دو لپه ای علفی است که طول آن می تواند به 20 تا 30 سانتی متر برسد. این گیاه دارای تنوع رنگی بالایی است از سبز تا قرمز  است.

رنگ برگهای گیاه کینوا هم متنوع بین سبز تا زرد و بنفش است. برگها دندانه دار هستند و روی سطح آنها ذرات گرانوله ای وجود دارد که ظاهر شنی دارند که حاوی کلسیم اکسالات هستند.

 

 

این ذرات باعث کاهش تبخیر از سطح برگ درآب و هوای گرم می‌شوند. گلها دارای خوشه انتهایی است و که شکل چند شاخه ای انتهای ساقه اصلی شکل استوانه ای به گیاه می‌دهد.

گلها ریز و فشرده هستند و معمولا به همان رنگ گاسبرگ دیده می‌شود. گلها در طی 5 تا 7 روز باز هستند و در طول 12 تا 15 روز قابلیت گرده افشانی دارند. نوع میوه آکن است و اندازه آنها به 2.6 میلی متر می‌رسد. گیاه کینوادارای جندین گونه است که برای مصارف خوراکی کاشته می‌شوند. انواع کینوای وحشی در سراسر جهان پراکنده هستند. برخی گونه های این جنس نسبت به حشرات و بیماری ها هم مقاوم هستند.

 

خواص و ارزش غذایی گیاه کینوا

 

ارزش غذایی گیاه کینوا بسیار بالا است. مقدار پروتئین کینوا بین 13.81 تا 21.9 درصد است و به نوع رقم آن هم بستگی دارد. به دلیل اینکه پروتئن های کینوا مقادیر بالایی از اسید آمینه های ضروری را دارند تنها منبع پروتئین گیاهی است که می‌تواند تمامی اسیدهای آمینه ضروری بدن انسان را تامین کند. مقدار چربی این ماده غذایی 6.1 درصد، کربوهیدراتها 71 درصد، آهن 5.2 درصد و مقدار 350 کالری در صد گرم دارد.

کینوا یکی از منابع غذایی است که قادر به سم زدایی بدن است و می‎‌تواند ترکیبات باقی مانده در مواد غذایی که ممکن است به بدن آسیب برسانند را از بین ببرد. گیاه کینوایکی از منابعی است که وجود آن در غذا باعث ایجاد احساس سیری در انسان می‌شود. البته غلات معمولا این ویژگی را دارند که با جذب آب مدت بیشتری قادر به ماندن در معده هستند ولی کینوا به طور خاص این ویژگی را دارد.

 

 

 

رابطه کینوا و لاغری

 

کینوا و لاغری یا کینوا و کاهش کلسترول بد با یکدیگر رابطه ای مستقیم دارند. همان طور که گفتیم گیاه کینوا دارای فیبر زیادی است و همه جا ثابت شده که فیبر به شدت در کاهش وزن و لاغری فرد  تاثیرگذار است. مواد غذایی فیبر دار از دستگاه گوارش عبور کرده و به اسیدهای کبد متصل می شوند. در نتیجه مواد سمی را از بدن خارج می کند.

 

با مصرف گیاه کینوا به دلیل فسکاهش خواهد یافت. همچنین مصرف غذاهای حاوی فیبر مثل کینوا سلامت قلب را حفظ می کند.

 

گیاه کینوا کلسترولی ندارد. محتوای محلول فیبر در کینوا به کبد کمک می کند تا از کلسترول ذخیره شده بدن استفاده کند و این سطح کلسترول بد LDL بدن را کاهش می دهد. محتوای پروتئین بالای کینوا مانند پروتئین گوشت می باشد.بنابراین افراد گیاه خوار براحتی می توانند کینوا را جایگزین گوشت کنند.

 

 

خوردن کینوا بهتر از خوردن گوشت هایی نظیر گوشت گاو است، چون چنین گوشتی سرشار از چربی اشباع شده است. در نتیجه کینوا و لاغری و کاهش کلسترول با هم رابطه ای تنگاتنگ دارند.

 

کینوآ، غذای چاق کننده محسوب نمی شود؛ بلکه در واقع از این نظر معکوس است!پژوهش ها نشان داده خوردن کینوآ مانع افزایش وزن شده، کیفیت لیپید خون را بالا می برد و واکنش نسبت به استرس اکسیداتیو را بهبود می بخشد. ارتباط مثبت بین کینوآ و کاهش وزن به دلیل داشتن فیبر زیاد و پروتئین بالاست.

 

 

ارزش غذایی کینوا

از برگ‌های جوان گیاه کینوا به عنوان سبزی تازه یا به شکل پخته در ترکیب غذایی مانند خوراک سبزیجات، کوکو سبزی و آش استفاده میشود، ولی محصول اصلی این گیاه، دانه‌ یا بذر آن است که ارزش غذایی بالایی دارد.

به همین دلیل دانه یا بذر آن موجب مقایسه‌ آن توسط سازمان خواروبار جهانی (FAO) با شیر خشک شده است. دانه‌های این گیاه سدیم کمتر، ولی کلسیم، فسفر، منیزیم، پتاسیم، آهن، مس، منگنز و روی بیشتری نسبت به گندم، جو و ذرت دارند. خاویار سبز بسیار خوش هضم بوده و منبع غنی از پروتئین، آهن، فسفر، انواع ویتامین‌ها و امگا۳ است.

 

 گیاه کینوا

مصرف کینوا به چه کسانی توصیه می شود؟

 

مصرف این محصول به همه گیاه خواران و به خصوص کسانی که از رژیم غذایی برخوردار هستند، توصیه می‌شود. کینوا سرشار از کربوهیدرات‌های مفید برای تأمین انرژی بدن است، زیراکربوهیدرات برای متراکم کردن عضلات لازم هستند. دانه کینوا با داشتن ۳ گرم فیبر و ۶ گرم پروتئین در هر یک چهارم فنجان دارای فیبر و پروتئین بیشتری نسبت به سایر غلات است. این دانه در ثابت نگه داشتن سطح قند خون مؤثر است.

همچنین کینوا مانند سویا از درصد بالای پروتئینی برخوردار است، اما برعکس سویا که یک گیاه پرمصرف آب بر است، نیاز به آب کمتری دارد و جایگزین مناسبی برای پروتئین گوشتی است. کینوا به «خاویار گیاهی» معروف و از خانواده تیره چغندر است. در ذیل به برخی از خواص کینوا به صورت موردی اشاره شده است.

 

انواع کینوا

 

کینوا انواع مختلفی دارد اما دو نوع  آن در دنیا پرطرفدارتر از بقیه انواع آن است ، اولی کینوا سنتی یا همان نوع معمولی است که در بازار به آسانی یافت می شود و دومی کینوا قرمز می باشد که رنگ آن تقریبا قرمز تیره می باشد. کینوا سنتی نسبت به نوع قرمز خود طعم بهتری دارد ولی نوع قرمز آن دارای میزان بیشتری پروتئین ، آهن و ربیوفلاوین است که بدن ما می تواند از آن بهره مند گردد.

 

 گیاه کینوا

خواص کینوا برای سلامتی

کینوا به عنوان پروتئین گیاهی علاوه بر کمک به رشد ارگانیسم بدن، گرما و انرژی بدن را حفظ می کند و یک رژیم غذایی کامل و متعادل برای همه به خصوص برای گیاه خواران محسوب می شود  و همچنین به علت دارا بودن فیتواستروژن از ایجاد سرطان سینه، بیماری های قلبی و پوکی استخوان جلوگیری می کند. کینوا سرشار از پروتئین و یک جایگزین عالی برای برنج محسوب می شود. این غله ی کامل باعث ایجاد سیری طولانی مدتی در شما خواهد شد.

 

 

برتری کینوا به برنج درچیست

برتری کینوا نسبت به برنج ارزش غذایی است که دارد که از جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

– فیبر و پروتئین بالا

-دارای اسیدهای آمینه ضروری بدن است که هیچ گونه غله ای ندارد

– کالری مفید برای بدن

– فاقد نشاسته زیاد

-فاقد گلوتن

-فاقد قند زیاد

کینوا وجلوگیری از پوکی استخوان

همان گونه که می دانید منیزیم و پتاسیم دو ماده معدنی مهم در جلوگیری از پوکی استخوان هستند. گیاه  کینوا یک منبع غنی از منیزیم و پتاسیم بوده و مصرف 1 پیمانه از آن برای تامین 30 درصد پتاسیم بدن کافی است. بنابراین برای جلوگیری از پوکی استخوان کینوا مصرف کنید.

 

کینوا و محافظت از پوست

از دیگر خواص و کاربرد کینوا می­توان به اثرات حفاظتی آن بر روی پوست اشاره کرد. روی یکی از مهمترین مواد معدنی برای مقابله با اثرات نامطلوب اشعه ماورا بنفش است.

کسانی که کمبود روی دارند، سریعتر از افراد دیگر دچار بیماری­های پوستی، سرطان پوست و حتی پیری پوست می­ شوند. روی موجود در کینوا سبب می­شود که این گیاه یک محافظت کننده مناسب پوست از عوارض اشعه فرابنفش و از بین بردن زخمها باشد.

 

کینوا و دیابت و قند خون

کینوا یک دانه کامل است و دانه های کامل برای دیابت بسیار عالی هستند؛ کینوا به دلیل مقادیر بالای فیبر که دارد به کنترل سطح قند خون در بدن کمک می کند.

تحقیقات نشان می دهد که کینوا به دلیل شاخص گلیسمی پایین و کربوهیدرات های پیچیده و پروتئین بالایی که دارد، می تواند باعث کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ شود.

جلوگیری از کمبود آهن و کم خونی

کینوا گیاهی است که سرشار از آهن است، توصیه می‌شود افرادی که دچار کم خونی یا کمبود آهن هستند، کینوا را در برنامه رژیم غذایی خود قرار دهند. کینوا به دلیل داشتن منگنز، محافظت موثری در برابر آسیب سلولی در هنگام تولید انرژی می‌کند. منگنز که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد، از کلیه سلول‌ها، به خصوص گلبول‌های قرمز، در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.

دانه‌های کینوا، از سلامت قلب و عروق محافظت می‌کنند و برای تنظیم فشار خون مفید هستند و باعث افزایش شیر مادر می‌شوند.

گیاه کینوا

 

شرایط نگهداری کینوا

دانه های کینوا را می توان در یک جعبه ی و در یک جای خشک و خنک به مدت یک سال نگهداری کرد. شما می توانید کینوا را به مدت ۲ سال در یخچال ذخیره کنید.

دراخرباید گفت که اگر می‌خواهید میزان مواد مغذی را در رژیم غذایی خود را افزایش دهید و به دنبال جایگزین مناسبی برای غلاتی مانند برنج یا گندم است.

کینوا میزان مصرف کلی مواد مغذی را افزایش داده و به کاهش قند خون و‌ تری گلیسیرید کمک می‌کند. دانه‌های کینوا در هنگام طبخ، طعم ملایم و لذیذی دارد و می‌تواند یک افزودنی سالم برای رژیم شما باشد. شما می‌توانید کینوا را از اکثر فروشگاه‌های مواد غذایی و سوپر مارکت‌ها خریداری کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *