برنامه رژیم غذایی برای کاهش وزن

برنامه رژیم غذایی کاهش وزن

برنامه رژیم غذایی برای کاهش وزن می تواند تاثیر زیادی در کاهش وزن افراد داشته باشد. گاهی اوقات فکر می کنیم رژیم غذایی که بدون مشورت با متخصص تغذیه مصرف می کنیم برای سلامتی مان مفید وموثر است و با این برنامه رژیم غذایی برای کاهش وزن می توانید کاهش وزن و چربی سوزی  داشته باشید در صورتی که به مرور زمان عکس این اتفاق برای شما خواهد افتاد.

به عنوان مثال  اگر شما  بیش از حد مواد غذایی کم کالری مصرف کنید نتیجه معکوس در بدن خود خواهید داشت حتی با برنامه رژیم غذایی برای کاهش وزن نه تنها هیچ نوع تغییری در وزنتان مشاهده نخواهید کرد بلکه ممکن است چاق تر شده و وزن اضافه کنید.

مزایای برنامه رژیم غذایی برای کاهش وزن با پروتئین

یکی از مهمترین مزایای مصرف پروتئین در رژیم غذایی برای کاهش وزن این است که شما لازم نیست به دنبال خریدن و یا پختن نوع خاصی از غذاها باشید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که شما غذاهایی که پروتئین و کربوهیدرات بیشتری دارد را در برنامه غذایی تان بگنجانید. علاوه براین ممکن است شما تا ساعتی احساس گرسنگی نکنید ،چرا که بدن شما در حال هضم کردن کربوهیدراتها و چربی ها و پروتئین های غذا است و این کار زمان بیشتری رابرای شما  صرف می کند.

برنامه رژیم غذایی برای کاهش وزن با پروتئین

دربرنامه رژیم لاغری با پروتئین بیشتر افراد احساس می کنند که وزن زیادی کم کرده اید ، اما این کاهش وزن به این علت است که شما آب زیادی را از دست داده اید. این نکته به این معنی است که شما بعد از  قطع کردن رژیم غذایی تان ممکن است  در کوتاهترین زمان  وزن از دست داده تان را دوباره بدست آورید. به علاوه ، انتخاب برنامه رژیم غذایی برای کاهش وزن با پروتئین به این معنی نیست که شما غذاها و مواد خوراکی سالم مصرف می کنید.

معایب برنامه رژیم غذایی برای کاهش وزن با پروتئین

 البته این را بدانید که استفاده طولانی مدت ازبرنامه رژیم لاغری با پروتئین ممکن است برای شما مشکلات بسیاری به همراه داشته باشد. ممکن است در اثر مصرف بیش از اندازه پروتئین و کربوهیدرات چربی های اشباع شده بدن شما زیاد شود و باعث بوجود آمدن بیماری های قلبی و حتی حملات عصبی و قلبی نیز برای شما شود. ‌چرا که معمولا مواد غذایی پر پروتئین دارای کلسترول بالایی نیز هستند. استفاده بیش از حد از پروتئین و کلسترول می تواند  احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را برای شما  افزایش دهد.

به علاوه کسانی که ازبرنامه رژیم غذایی لاغری با پروتیین استفاده می کنند نسبت به افرادی که از رژیم های معمولی دیگر استفاده می کنند کلسیم بیشتری را از طریق ادرارشان از دست می دهند. این حالت باعث بوجود آمدن بیماری های کلیوی و سنگ مثانه برای افراد خواهد شد.

پس سعی کنید عادت های بد غذایی تان را ترک کنید  و ورزش کنید. اگر تصمیم دارید از رژیم غذایی لاغری کمک بگیرید برنامه غذایی انتخاب کنید که از مواد غذایی سالم و مورد تایید متخصص تغذیه استفاده کنید. برای کاهش وزن سعی کنید از رژیم های غذایی کوتاه مدت استفاده نکنید چرا که تاثیر آن کمتر و معایب و ریسک بیشتری برای فرد دارد.

انتخاب مناسب رژیم غذایی کاهش وزن

انتخاب مناسب برنامه غذایی موضوع بسیار مهم در کاهش وزن است. قبل از هر چیز شما باید بدانید که بدنتان به چه میزان انرژی نیاز دارد و همچنین هدف خود را از کاهش وزن مشخص کنید. اما این دو مورد کافی نیست. مسائلی مانند هزینه ی کلی رژیم غذایی یکی از  مسائلی است که نباید به آن بی توجه بود.

رژیم لاغری بیشتر افراد از همان ابتدا شروع به حذف مواد غذای قندی و نشاسته ای می کنند و مقدار مصرف سبزیجات غیر کربوهیدراتی مانند بروکلی، لوبیا سبز، فلفل، کرفس ،کاهورا افزایش می دهند.

در سایت بیوتین شما به انواع رژیم های لاغری و چاقی و مادران باردار و سایر جراحی زیبایی و لاغری را می توانید بخوانید و از این مطالب استفاده نمایید.

در برنامه رژیم غذایی برای کاهش وزن این نکات را رعایت کنید

در رژیم لاغری تنها از سبزیجات استفاده نکنید به عنوان مثال  مصرف سالاد معمولی برای شام  می تواند باعث احساس خالی بودن برای شما کند  وبدن شما غذای بیشتری بخواهد. اما اگر در وعده غذایی خود ازغلات کامل، چربی های سالم و پروتئین  استفاده می کنید احساس گرسنگی کمتری خواهید کرد  و دچار هوس های غذایی کمتری خواهید شد.

 

ویژگی برنامه رژیم غذایی برای کاهش وزن

رژیم مناسب برای کاهش وزن باید شامل تمام مواد غذایی مورد نیاز بدن باشد یعنی موارد مورد نیاز بدن را تامین کند تا بدن شما بعد از مدتی دچار بیماری نشود.

 

برنامه غذایی برای کاهش وزن باید متعادل باشد

رژیم لاغری به هیچ عنوان نباید شامل  یک ماده غذایی باشد یا گروه خاصی از مواد غذایی را حذف کنید. رژیم غذایی سالم باید شامل همه نوع مواد غذایی باشد.در برنامه سالم غذایی باید حجم مصرفی مواد غذایی کاهش یابد از نظر متخصص تغذیه هر فرد دریک  هفته مجاز به کاهش وزن یک کیلوگرمی و حداکثر یک و کیلو نیم گرمی می باشد.

 

برنامه رژیم غذایی برای کاهش وزن  سازگار با عادات غذایی و فرهنگ

هر کشوری یک عادات غذایی مخصوص به خود را دارد و فرهنگ ها نیزدر این باره با هم  متفاوت است.به همین دلیل هر برنامه رژیم غذایی برای کاهش وزن باید برطبق عادات وفرهنگ غذایی شما تنظیم شودشما می توانید  با مراجعه به مشاوره تغذیهبرنامه های غذایی مناسب با وزن خودتان را دریافت کنید.

اگر می خواهید رژیم غذایی خود را برای همیشه داشته باشید باید به طور پیوسته این سبک غذایی را ادامه دهید. به همین دلیل رژیم غذایی مناسب ودر ست را انتخاب کنید.

 

برنامه غذایی برای کاهش وزن رژیم  تحت نظر متخصص تغذیه

توصیه می شود برای پرهیز بروز مشکل در سلامتی بدن شما بدون مشورت با کارشناس تغذیه رژیم لاغری نداشته باشید.همچنین شما نمی توانید برای کاهش وزن از رژیم های دیگران و یا حتی رژیم هایی که قبلا خود افراد استفاده کرده اند نیز استفاده کنید زیرا یک برنامه علمی و اصولی نمی تواند برای همه زمان ها و همه افراد کاربرد داشته باشد و هرکسی باید با توجه به شرایط جسمی و سنی خود برنامه ای خاص را دنبال کند.

 

صرف نظر کردن از وعده‌های غذایی در رژیم لاغری

تحقیقات نشان می‌ دهند افرادی‌که صبحانه نمی‌خورند، بیشتر از افرادی‌ که صبحانه بخورند اضافه وزن دارند. درک غلطی در این مورد وجود دارد که صرف نظر کردن از صبحانه یا هر وعده‌ی غذایی باعث می‌شود کمتر کالری جذب کنیم، ولی واقعیت این است که بیشتر مردمی که کمتر از ۳ وعده غذا در روز می‌خورند، در انتهای روز با خوردن کالری بیشتری روز را تمام می‌کنند. برای خوردن ۳ وعده غذا در روز تلاش کنید. همیشه روزتان را با یک صبحانه سالم شروع کنید ولی مراقب باشید که از رژیم غذایی مناسب پیروی کنید.

به عنوان مثال یک صبحانه سالم می‌تواند پروتئین و فیبر داشته باشد. یک تخم مرغ یک تکه نان تست گندم و نصف گریب فروت فقط ۲۵۰ کالری دارد و شما را تا شب سیر نگه می‌دارد. به رژیم غذایی کاهش وزن و لاغری خود باید توجه کنید.

توصیه هایی رژیم غذایی کاهش وزن

در رژیم های غذایی  توصیه شده که مقدار زیادی میوه و سبزی میل کنید. میوه و سبزی کالری و چربی کمی دارند  و مملو از فیبر، ویتامین و مواد معدنی هستند و درنتیجه باعث لاغری می شود.

  • در رژیم غذایی آب بیشتری بنوشید. نوشیدن آب کالری سوزی را افزایش داده و در نتیجه لاغری را در پی دارد.
  • جهت لاغری غذاهای مملو از فیبر را بیشترمصرف کنید. مصرف فیبر القا کننده ی حس سیری بوده و به لاغری فرد کمک بیشتری می کند. غذاهای گیاهی مانند میوه، سبزی، جو دوسر، نان با آرد کامل، برنج قهوه ای، لوبیا، عدس و نخود مملوء از فیبر هستند.
  • هنگام میل کردن مواد غذایی حتما به برچسب مواد غذایی توجه کنید. مقدار کالری درج شده در برچسب را در نظر بگیرید. و از خوردن مواد عذایی با کالری بالا در رژیم لاغری خود اجتناب کنید.
  • از نظر روانی ثابت شده است که برای رژیم های لاغری از ظروف کوچکتر استفاده کنید. با استفاده از ظروف کوچکتر، تدریجا به کمتر خوردن و گرسنه نشدن عادت خواهید کرد. ۲۰ دقیقه زمان لازم است تا معده پیام سیری را به مغز ارسال کند؛ بنابراین برای کم کردن وزن خود همواره آهسته غذا خورده و قبل از سیر شدن، دست از خوردن بکشید

بسیار مهم است که با خواب و استراحتی مناسب، به ریکاوری از ورزش و فعالیت بدنی که داشتید بپردازید. کمبود خواب و سطح استرس بالا می تواند باعث اختلالات هورمونی و متابولیک شود، در نتیجه ثابت نگه داشتن وزن کم شده نیز دشوار می شود.

رژیم لاغری و حذف وعده غذایی

به طور کلی رژیم لاغری اصولی هیچ وعده غذایی را حذف نمی‌کند بسیاری از رژیم‌ها برای کاهش وزن سریع‌ تر، یک یا دو وعده را حذف می‌کنند.به عنوان مثال اجازه خوردن وعده شام را نمی‌دهند و یا هیچ میان‌ وعده‌ای در برنامه غذایی آنها در نظر گرفته نمی‌شود. رژیم‌ لاغری اصولی باید هر سه وعده اصلی صبحانه، نهار و شام و همچنین سه میان‌وعده را داشته باشد. اگر وعده غذایی را حذف کنید به زودی از رژیم گرفتن خسته می‌شوید و دائما احساس گرسنگی می‌کنید. برای همین با کوچک‌ ترین وسوسه‌ای رژیم خود را می‌شکنید و پرخوری می‌کنید.

با رژیم لاغری چند کیلو باید وزن کم کرد؟

مقدار کاهش وزن در رژیم‌های لاغری مختلف فرق می کند. اما کاهش وزن در یک رژیم خوب چیزی بین ۲٫۵ تا ۴ کیلو است. یعنی نباید بیشتر از ۴ کیلو در ماه وزن کم کنید، در غیر اینصورت به بدن‌تان آسیب می‌رسانید.

آیا می توان بدون رژیم گرفتن وزن کم کند؟

  به طور کلی بدون توسل به یک عمل جراحی مانند اسلیو معده یا لیپوساکشن، بدون کاهش کالری یا افزایش مصرف کالری از طریق ورزش نمی توانید وزن کم کنید. به عنوان مثال لیپوماتیک در کاهش وزن طولانی مدت مؤثر نیست. کاهش کالری، ترجیحا با تغییر ترکیب رژیم غذایی معمول، نشان داده شده است که برای کاهش وزن مؤثر است.
بنابراین می توان گفت که افرادی که به تنهایی و بدون اصلاح رژیم غذایی ورزش می کنند متوجه می شوند که وزن بسیار کمتر از حد انتظار را از دست می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 − دوازده =