متخصص تغذیه گیاه خواری

متخصص تغذیه گیاه خواری

متخصص تغذیه گیاه خواری فردی است که از علم تغذیه گیاهی آگاهی کامل دارد. او از دانش خود برای کمک به افراد در تصمیم گیری در مورد سبک زندگی و تغذیه شان استفاده می کند.

کارشناس تغذیه گیاهی با دادن اطلاعات و مشاوره درباره ارتباط غذا گیاهی و اورگانیک وسلامت جسمی و روحی، به ترویج تندرستی در جامعه می پردازد.

انسان برای بقای خود نیازمند غذا است.خوردن یکی از نیازهای ذاتی بشر می باشد داشتن تغذیه سالم و گیاهی  به طول عمر و سلامت جسمی و روحی افراد کمک زیادی می کند متخصص تغذیه گیاه خواری  برای گروه های مختلف مردم اعم از کودکان، میانسالان، بیماران، افراد چاق و لاغر متناسب با وضعیت و نیاز آنها برنامه غذایی جامع گیاهی و سالم  تهیه می کند.

او برای افراد که تمایل به گیاهخواری دارند  تعیین می کند از چه نوع مواد غذایی و به چه میزان روزانه مصرف کنند

طبق تحقیقات بر روی آناتومی بدن انسان از لحاظ بیولوژیک و البته فیزیولوژیک مهم‌ترین غذای انسان دانه‌ها و میوه‌ها هستند . شایان ذکر است که بخش عمده‌ای از مواد مغذی در منابع حیوانی هم وجود دارند.به گفته خیلی از متخصص تغذیه گیاهخواری رژیم گیاخواری در ایران بسیار خطرناک است.

 

متخصص تغذیه گیاه خواری گیاه خوران را به چند گروه تقسیم می کنند:

متخصص تغذیه گیاه خواری گیاه خوران را به طور کلی به  سه دسته تقسیم کرده اند :

  1. گروه اول از نظر متخصص تغذیه  گیاه خورانی هستند که برنامه غذایی‌شان به گونه ای است که به هیچ عنوان از منابع غذایی با منشاء حیوانی استفاده نمی‌کنند.
  2. گروه دوم گیاهخواران هستند که علاوه بر مواد غذایی گیاهی  می توانند از شیر و لبنیات نیز استفاده کنند.
  3. گروه سوم  گیاهخوارانی هستند که علاوه بر شیر، تخم‌مرغ را هم مصرف می‌کنند اما سراغ هیچ‌کدام از منابع حیوانی دیگر نمی‌روند.

متخصص تغذیه گیاه خواری

آیا گیاه خواری روش تغذیه درست است؟

از نظر متخصص تغذیه گیاه خواری برای همه افراد مناسب نیست به عنوان مثال در کشور ایران پیروی از این سبک زندگی سخت است چون که تکنولوژی صنایع غذایی خیلی پیشرفت در ایران وجود ندارد  به‌طوری که بتوان مواد مغذی کلیدی را به سایر مواد خوراکی‌های گیاهی اضافه کرد، در واقع شاید نتوان عناصر کلیدی مثل  روی، ویتامین A و ویتامین C غذایی به همراه کلسیم،ویتامین اصلی آنها مواد غذایی حیوانی هستند در منابع غذایی گیاهی غنی کرد.

این سبک زندگی از نظر متخصص تغذیه گیاهخواری به‌خصوص برای گروه‌های آسیب‌پذیر مانند کودکان و نوجوانان که در سن رشد هستند و یا افراد سالمند ویا افرادی که از بیماری های خاصی رنج میبرند که حتما باید مواد پروتینی و محصولات و فرآورده های حیوانی در وعده های غذایی خود استفاده کنند بسیار خطرناک بوده و در صورت انتخاب این روش حتما با متخصص تغذیه گیاهخواری مشورت کنید.

البته اگر این روش درست انجام شود، چنین رژیم غذایی می تواند منجر به فواید سلامتی مختلفی از جمله لاغری و بهبود کنترل قند خون و در بهبود بسیاری از بیماری ها کمک شایانی کند با حال، رژیم غذایی منحصرا گیاهی ممکن است در برخی موارد خطر کمبود مواد مغذی را افزایش دهد پس هرگز بدون مشورت با متخصص تغذیه گیاه خواری  و رژیم درمانی به سراغ این دسته رژیم ها نروید.

 

از نظر متخصص تغذیه گیاه خوران مزایا تغذیه گیاهی چیست؟

به گفته متخصص تغذیه گیاه خواری ممکن است 15 ٪ ریسک رشد یا مرگ ناشی از سرطان را در افراد کاهش دهد و در کل ریسک ابتلا به سرطان با این روش کاهش می یابد.

گیاه خواری کمک بسیاری به کاهش وزن  در افراد می کنند به همین علت متخصص تغذیه در دادن رژیم های غذایی از رژیم های گیاهی استفاده می کنند چون علاوه بر سالم بودن باعث تسریع در کاهش وزن افراد نیز می شود.

گیاهخواری به طور خاص در کاهش علائم آرتروز مثل درد،تورم مفاصل و کرخی صبح موثر است  و فرد با مشاوره گرفتن از متخصص تغذیه برای گیاه خواری می تواند این روش را بهبود بیماری خود کمک بگیرد.

متخصص تغذیه گیاه خواری به طور خاص به گیاه خواری و تاثیر آن در عملکرد بهتر کلیه صبحت می کنند . به عنوان مثال دیابتی ها که پروتئین گیاهی را جایگزین گوشت می کنند ممکن است خطر ابتلا به عملکرد ضعیف کلیه را کاهش دهد.

 

وظایف متخصص تغذیه گیاه خوران

  • ارائه توضیحات کافی در مورد مسائل مربوط به تغذیه گیاه خواری  و رژیم درمانی به مراجعان.
  • شناسایی و ارزیابی نیازهای بیماران با توجه به شرایط سنی و جنسیت .برای بیماران توصیه های پزشک معالج و متخصص تغذیه  گیاه خواری بسیار کمک می کند.
  • ارائه برنامه های  جامع غذایی گیاهی سالم و مغذی  مناسب به مراجعان.
  • متخصص تغذیه پیگیری لازم را در مورد برنامه غذایی مراجعین  وارزیابی اثرات برنامه های غذایی  گیاه خواری و  تغییر آنها در صورت لزوم انجام می دهد.
  • متخصص تغذیه گیاه خواری با صحبت کردن و انگیزه دادن به افراد مراجعه کننده برای دنبال کردن برنامه های غذایی گیاهی خود تا رسیدن به هدف و نتیجه دلخواه روحیه می دهد.
  • ارائه برنامه و دستورالعمل برای افزایش ارزش غذایی مواد خوراکی از سوی متخصص تغذیه گیاه خواری بسیبار حائز اهمیت است.
  • آگاهی از جدیدترین اطلاعات و آخرین تحقیقات مرتبط با گیاه خواری توسط متخصص تغذیه گیاه خواری امری ضرروری  و مهم محسوب می شود.

مضرات گیاه خواری از نظر متخصص تغذیه گیاه خواری

با مقایسه ایی که متخصص تغذیه گیاه خواری بین جوانان گیاهخوار انجام داده اند کسانی که رژیم گیاهی مناسبی نداشته اند در آزمایش خون این افراد  نتایج به این صورت بود که ،میزان مواد مغذی و مواد معدنی موجود در بدن جوانان گیاه‌ خوار در مقایسه با گروه دیگر بسیار متفاوت بود و اکثریت آنها حتی از دریافت مواد غذایی لازم و ضروری برای رشد و نمو در حد متوسط نیز بی‌بهره بودند.

افرادی که رژیم گیاهی نامناسبی دارند درخطر کمبود برخی  مواد مغذی هستند؛ در واقع گیاهخواران بیشتر در خطر کم خونی ، ویتامین ب 12 ، ویتامین د ، امگا3 ، آهن ، ید ، کلسیم ، روی هستند.

جذب کافی این مواد مغذی برای همه افراد مهم است ، اما ممکن است یک خطر خاص برای افراد باردار ، شیرده ، کودکان باشد. بنابراین بهتر است برای رفع این مشکل و در صورتی که رژیم گیاهی دارید تحت نظر متخصص گیاه خواری این گونه رژیم درمانی را رعایت کنید.

 

فواید گیاه خواری چیست؟

 جلوگیری از چاقی

با داشتن یک رژیم غذایی گیاهی،می توانید از خطرات چاقی جلوگیری کنید.سپس، وزن بدن خود را مدیریت کنید. بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است یک رژیم گیاهخواری می تواند به کاهش احتمال سکته یا چاق شدن کمک کند.سپس، داشتن یک رژیم گیاهخواری از چاقی افراد مبتلا به دیابت جلوگیری می کند.

 

بهبود سلامت قلب با رژیم گیاهخواری

حضور فیبر در اکثر غذاهای گیاهی،می تواند  سلامت قلب را تضمین می کند فیبر به کاهش کلسترول های در بدن کمک می کند. در نتیجه، از بیماری های قلبی مانند حمله قلبی و سکته مغزی جلوگیری می کند.

همچنین، بر اساس  مصرف زیاد رژیم غذایی گیاهی به کاهش بیماری های قلبی عروقی کمک می کند.بنابراین، عالی است که یک رژیم گیاهخواری داشته باشید، زیرا قلب سالم را برای شما به ارمغان می آورد. لوبیا سبز بالاترین ماموریت در این زمینه قلب سالم را دارد.

 

دیابت را درمان کنید

به طور شگفت انگیز، رژیم گیاهخواری می تواند برای مقابله با بیماری های مزمن مانند دیابت کمک کند.که این نشان دهنده کاهش قابل توجهی در بروز دیابت بر اساس رژیم غذایی گیاهی است.از این رو، اگر می خواهید از ابتلا به دیابت جلوگیری کنید، داشتن یک رژیم گیاهخواری راهی خوبی خواهد بود.

تقویت سیستم ایمنی

خوردن غذاهای گیاهی به طور مرتب به تقویت سیستم ایمنی افراد  کمک می کند.با توجه به وجود خواص آنتی اکسیدان و ضد التهابی ، به حفاظت بدن افراد کمک خواهند کرد. در واقع، آنها به جلوگیری از عفونت و خطرات برخی از مشکلات سلامتی موثر هستند.

 

چه کسانی نمی‌توانند گیاه خواری کنند؟

متخصص تغذیه گیاهخواری درخصوص اینکه چه گروه‌هایی مجاز به استفاده از رژیم گیاه‌خواری نیستند، توصیه می کنندکه افرادی که دچار ممنوعیت خاصی در مصرف سبزی‌ها و میوه‌ها هستند همچون افراد مبتلا به مشکلات قلبی و افرادی که تعویض دریچه قلبی داشتند ، نمی‌توانند سبزیجات زیادی را مصرف کنند.

 

گیاه خواری رژیم

 

در رژیم  گیاهخواران به چه نکته هایی توجه کنند؟

در طول روز منابع گیاهی مختلف به خصوص آنهایی که انرژی بالایی دارند، مصرف کنند، تعداد وعده های بیشتری داشته باشند و در میان وعده هایشان مغزدانه ها و میوه های خشک بگنجانند تا کمبود انرژی شان جبران شود.

یکی از مواردی که در رژیم غذایی سنتی ما وجود دارد و در رژیم گیاهخواری هم باید به آن توجه شود، مکمل کردن دوطرفه غذایی است.

آیا رژیم گیاه خواری ممنوعیت سنی  دارد؟

انتخاب رژیم گیاهخواری محدودیت سنی برای فرد  ندارد اما در سنین رشد و در شرایط بارداری و شیردهی چندان توصیه نمی شود. بهتر است در سنین رشد از رژیم گیاهخواری  کمی فاصله گرفت و ترکیبی از گیاهخواری با منابع حیوانی داشت.

سایت بیوتین در کنار سایت هایی مثل غفاری دایت ،دکتر کرمانی ،سایت چطور سعی در اطلاع رسانی صحیح و درست از تغذیه گیاه خواری و سایر رژیم ها و جراحی های لاغری می باشد.

کمبودهای ناشی از گیاهخواری

رژیم گیاهی یا وگان می توانند افراد را دچار کمبود برخی از مواد مغذی و ویتامین ها کنند، ضروری است که بتوانید با این کمبودها برطرف کرد و جایگزین هایی برای تامین آن ها بیابید. در اینجا به برخی از این کمبودها اشاره شده است.

پروتئین

بیشتر افراد، پروتئین خود را از گوشت، ماهی یا مرغ دریافت می کنند. گیاهخواران می توانند پروتئین خود را از منابع گیاهی مانند آجیل،حبوبات،سویا،کره گردو،کره بادام زمینی استفاده کند.

آهن

آهن ماده مغذی دیگری است که در گوشت قرمز یا سایر محصولات حیوانی وجود دارد. با این حال، افراد گیاهخوار می توانند آن را از منابع دیگری مانند کلم بروکلی،لوبیا،کشمش برطرف کنند.

کلسیم

کلسیم در شیر و سایر لبنیات وجود دارد. برخی از جایگزین ها برای افرادی که رژیم گیاهی دارند شامل پنیر توفو،بادام،شیر سویا و انواع شیر گیاهی استفاده کرد.

 

آیا رژیم گیاه‌خواری خطرناک است؟

ممکن است برخی از افراد رژیم گیاه‌خواری را یک رژیم خطرناک بدانند. بهتر است بدانید اگر مشکلی در رابطه با رژیم گیاه‌خواری وجود داشته باشد، در رابطه با کمبود برخی از ویتامین‌ ها و مواد معدنی می باشد. به دلیل این‌که در رژیم های گیاه‌خواری اسید های چرب امگا ۳، مواد معدنی مانند ویتامین ب ۱۲ وجود ندارند، ممکن است در بدن مشکلاتی مواجه کند.

اما اگر شما در انتخاب مواد مغذی برای رژیم خود تفاوت‌هایی در نظر بگیرید، می‌توانید گیاه‌خواری باشید که بتوانید اسید های چرب امگا ۳ را نیز به بدن خود برسانید. مواد غذایی همانند چیپس سیب‌زمینی، میلک شیک، کیک و غیره لازم است در مواد غذایی شما کمتر باشند. زیرا اگر از این مواد در رژیم غذایی خود استفاده کنید، سلامتی شما ممکن است به خطر بیفتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × 3 =