به گزارش خبرآنلاین،بهزاد حاتمی، درباره داروهای ضد دیابت و کاهنده وزن اظهار کرد: این داروها از طریق کاهش اشتها باعث کاهش وزن می‌شود و مصرف آن در کنار رژیم غذایی و ورزش مؤثر است ولی نکته اصلی اینجاست که بدون آن معمولاً مؤثر نیست، بنابراین، این داروها به هیچ وجه نمی‌تواند جای رژیم و ورزش را در کاهش وزن بگیرد.

مهر در خبری نوشت:وی با اشاره به اینکه تصمیم‌گیری برای شروع مصرف این دارو در افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند باید با در نظر گرفتن عوارض و فواید آن باشد، افزود: انتخاب این دارو برای کاهش وزن به شرایط فرد بستگی دارد و باید فقط توسط پزشک تجویز و مصرف شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: فرد باید طی مصرف دارو از نظر بروز عوارض تحت نظر پزشک باشد و ادامه یا قطع دارو نیز با نظر پزشک است.

حاتمی با اشاره به اینکه در بزرگسالانی که BMI بالا یا به بیماری‌هایی مثل فشار خون بالا، دیابت نوع دو و چربی خون بالا مبتلا هستند، با نظر پزشک می‌توانند این دارو را برای کاهش وزن انتخاب کرد، گفت: این داروها به صورت تزریق زیرجلدی روزانه مصرف می‌شود، استفاده از این دارو طی بارداری و شیردهی توصیه نمی‌شود.

وی اضافه کرد: افرادی که مبتلا به پانکراتیت (التهاب لوزالمعده) هستند و یا کسانی که سابقه شخصی یا خانوادگی سرطان تیروئید دارند مصرف داروهای و کاهنده وزن ممنوع است.

فوق تخصص گوارش و کبد بالغین، به عوارض جانبی داروهای کاهنده وزن و ساکسندا اشاره کرد و گفت: تهوع، استفراغ و اسهال از جمله عارضه‌های این دارو است که معمولاً درجه بروز آن از خفیف تا متوسط متغیر است و در اغلب موارد با گذشت زمان بهبود می‌یابد.

حاتمی خاطرنشان کرد: بیماران دیابتی چنانچه همزمان با لیراگلوتابد و انسولین از داروهای کاهنده وزن استفاده کنند ممکن است دچار عارضه افت قند خون شوند.

وی، به عوارض جدی اما کمتر شایع داروهای کاهنده وزن اشاره کرد و افزود: التهاب لوزالمعده، بیماری کیسه صفرا از جمله سنگ صفرا و التهاب کیسه صفرا و نارسایی کلیه از جمله عوارض خطرناک داروهای ضد دیابتی و کاهنده وزن است.

۴۷۲۱۷

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید